vrijdag 24 mei 2013

Verjaardag 3

Last but not least de jongste van de drie. Ons Mie-ke mag het rijtje van de jarige Dochters sluiten.
Toen ze 12 jaar geleden werd geboren, wees niets erop dat ik haar ooit in deze blog zou opvoeren als Mie-ke. Een verhaal dat ik hier ook niet ga doen, want het is tijd voor verjaardagsverhalen. Stralende baby, het zonnetje in huis, extra cadeautje voor ons gezin. Zij gelukkig met ons. Wij gelukkig met haar.
Als 12-jarige is ze niet altijd meer het zonnetje in huis, is ze niet altijd gelukkig met ons ouderschap en verwensen wij al eens haar puber-zijn. Het hoort bij het groeiend aantal centimeters die voorlopig nog stranden op een lengte die ik nog kan overzien.

Ze heeft wel haar eigen ideeën over verjaardag-vieren-als-12-jarige. Eerst en vooral wil ze volop trakteren. Op de academie, op dansles en in de gewone klas. Alles zelfgemaakt en niks ketogeen. Integendeel, ze maakt met engelengeduld echte suikerbommetjes.


Ze snoept er zelf niet van, niet van het deeg, niet van de versieringen. Nee, er wordt niet valsgespeeld.
In ruil wil ze voor haar verjaardag chocoladetaart, de echte vette bom en bovendien moet ook haar lievelingsgerecht geserveerd: pasta met kaassaus en hesp.
Nu zou ik natuurlijk pasta met 'kaassaus en hesp zonder pasta' kunnen maken, we hebben al een verleden in dat soort aanpassingen. Of we zouden ook dit nog eens uit de kast kunnen halen.
Maar we gaan voor de echte versie, diegene met echte pasta.

Pasta is een bommetje aan koolhydraten. Een verboden lust in het klassieke ketogene dieet.
Wij maken gebruik van Low Carb pasta, een Amerikaans product dat ook bij ons verkrijgbaar is. Ik zet  hieronder de voedingswaarden van verschillende pasta's op een rijtje. Het vroeg wat rekenwerk aangezien het Amerikaanse product alle waarden vermeld per serveerportie van 56g. Maar als het goed zit, zijn dit de waarden per 100g.

gewone pasta volkoren pasta low carb pasta
kcal 354 332 339
eiwitten 11,8 13,5 13
koolhydraten 72 64 73
vetten 1,5 2,5 2
vezels 2,5 6,8 9
na aftrek van protected carbs 9

Op het eerste gezicht is het koolhydraatgehalte van de Low Carb pasta even hoog als bij gewone pasta. De firma spreekt van een speciaal productieproces waardoor een deel van de koolhydraten niet zullen worden opgenomen door het lichaam. In dat geval zouden we nog uitkomen bij een 9g koolhydraten per 100g.
Ik weet niet of dit echt zo is, of dit niet enkel een verkooptruc is ten koste van wanhopige afvallers. Ik weet niet of dit productieproces niet te chemisch verloopt. Maar ik wil ons Mie-ke wel pasta gunnen, af en toe. En dus ben ik bereid te geloven wat er op de verpakking staat. We hebben het besproken met verschillende diëtistes, ook met een Amerikaanse die het product wel in gebruik had bij haar patiëntjes. Zij raadde ons aan om deze pasta niet te gebruiken voor ons Mie-ke minstens twee jaar op ketogeen dieet was en heel stabiel in ketose bleek. Bij de eerste keren controleerden we nauwgezet de ketose. En we gebruiken de pasta niet meer dan 1 keer per week. Tot dusver tot ieders grote tevredenheid.
Toch raad ik aan om dit alleszins eerst te bespreken met je diëtiste alvorens te experimenteren.

Het is een ieniemienie portie, maar ze heeft gesmuld die dag!

2 opmerkingen:

  1. gefeliciteerd met je grote Mie-ke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ai, deze blogpost heb ik gemist...
    toch nog een heel gelukkige verjaardag voor je Mie-ke, en dat de pasta haar mag smaken! ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...