dinsdag 14 mei 2013

Verjaardag 1

In een vorig bericht liet ik al weten dat we heel wat verjaardagen vieren in het voorjaar. Wie jarig is, mag het menu kiezen en ik beloofde u heel wat lekkers. Voorwaarde voor het verjaardagsmenu is dat iedereen het eet, ook als het niet je favoriet is. En voor ons Mie-ke maken we een ketogene versie.

Laat me beginnen met de oudste der Dochters. Volgens de kalender is dit niet de te bespreken volgorde, maar ergens hou ik toch een juiste chronologie. 't Is onderhand wel al enkele jaren geleden dat ik deze baby-dochter nog baby kon noemen.  Ze is me ondertussen enkele centimeters voorbijgestoken en is wat men noemt volwassen.
Ze kiest al lang geen eenvoudige gerechten meer. Voor haar mag het een tikje speciaal, zoals sushi.
Een ketogene versie hiervan? Een hele uitdaging!

Tip 1: neus eens in je boekenkast. 
Ik verzamelde in de loop van de keto-jaren al een internationale bibliotheek: een Nederlandse, Duitse, Britse, Franse, Belgische en deze Amerikaanse uitgave.

'The keto cookbook' is hier verkrijgbaar.

Tip 2: neus eens in al die verzamelde werken.
U kent het syndroom vast wel: de-verzamelde-werken-waaruit-je-nooit-iets-maakt'. Heel wat uitgeverijen draaien daar een flink deel van hun omzet op. Liefst boeken met mooie plaatjes. In 'The ketocookbook' staan  niet veel plaatjes, maar gelukkig wel eentje van Sushi!

Tip 3: vertaal naar je eigen praktijk.
Het kan best lastig zijn, zo'n recept in een vreemde taal. Bovendien moet je hoe dan ook het gewenste recept vaak nog aanpassen aan verkrijgbare producten en de juiste ratio. Maar met wat studiewerk en een verklarend woordenboek raken we waar we moeten zijn.

Tip 4: zoek iemand die wil experimenteren
Voor Sushi-experimenten zoek je liefst iemand met zin voor experiment en geduld. Het leek me niet aan mezelf besteed, maar Man is een prima kandidaat.

Tip 5: zoek iemand die het wil eten
Mie-ke is geen grote fan van fijne experimenten. Gelukkige zijn er onverbiddelijke verjaardagsregels.
En een vooruitziende kok die het bordje Sushi aanvulde met een een bekend recept ingepakt in reepjes komkommer en wortel.



Wat is het grote geheim van deze keto-sushi-rolletjes?
De rijst werd vervangen door bloemkool. Het volledige Sushi-recept kan je hier al eens nalezen. Wil je het ook eens proberen, bestel dan het boek. Dat is niet meer dan fair voor de bedenkers van deze originele recepten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...